Sunday, November 29, 2015

Ceramah Kesedaran Diabetes

Ceramah kesedaran diabetes telah diadakan di Jabatan Perancang Bandar dan Desa Zon Timur pada 26 November 2015. Ceramah ini disampaikan oleh Hj Wan Hassan, setiausaha DMCT. Manakala Cik Nur Shazleen bt Abd Ghani, dietitian dari klinik kesihatan Seberang Takir memberi taklimat mengenai makanan sihat.


Pendengar didedahkan kepada apa itu diabetes, tanda-tanda dan risiko, komplikasi dan cara-cara mengurus dan pencegahan. Pemakanan sihat juga ditekannya supaya peserta cepat faham mengenai makanan sihat, cara penyediaan, masa pengambilan dan pengambilan kerana kebanyakan pesakit diabetes jenis 2 ini dipengaruhi oleh pola pemakanan, jenis makanan yang banyak karbohidrat serta porsi yang melebihi keperluan badan mereka.

Sebelum ceramah dimukakan, kami telah menjalankan saringan kesihatan kepada peserta- peserta seperti tekanan darah,  glucosa darah dan lain-lain lagi.

Ceramah kesedaran ini juga diadakan sempena sambutan hari diabetes sedunia yang jatuh pada 14 November setiap tahun. Ianya disambut oleh 160 negara termasuk Malaysia.

Berikut adalah gambar-gambar.

Bergambar beramai ramai sempena sambutan Hari Diabetes Sedunia 2015

Menerima cenderahati daripada tuan rumah

Saringan kesihatan


No comments:

Post a Comment