Sunday, December 1, 2013

Teknik Menyuntik Insulin


Baru baru ini saya sempat menghadiri taklimat ringkas dari Ms Siah dari Institut Jantung Negara, Kuala Lumpur mengenai teknik suntikan insulin. Taklimat ini ialah sebahagian dari program "Workshop on Diabetes Prevention and Management"  anjuran Diabetes Malaysia pada 20-30 November 2013 di Hotel Summit USJ, Subang Jaya.

Dua perkara yang perlu dikenalpasti oleh pengidap diabetes iaitu di mana lokasi suntikan dan bagaimana menyuntiknya.

Terdapat beberapa lokasi suntikan seperti di lengan, punggung, paha dan abdomen sekitar pusat. Tempat-tempat ini didapati banyak kulit tebal bagi membolehkan suntikan dilakukan dengan selesa tanpa menusuk hingga ke otot.

Apabila anda melakukan suntikan, pastikan suntikan tidak ditempat yang sama setiap hari. Buat "rotation"/ pusingan. Pastikan jarum digunakan sekali sahaja dan selepas suntikan, jarum itu hendaklah dibuang. Ini kerana jika diguna berulang kali ia akan memberi kesan negatif kepada tempat suntikan kerana jarum itu telah tumpul.

Bulatan ini dibahagi empat dan setiap bahagian terdapat 7 lubang. Rajah ini digunakan jika pesakit memilih bahagian depan abdomen dekat pusat. Bayangkan lubang besar di tengah ialah kawasan pusat. Suntikan hari pertama pada lubang satu dan berpindah kepada lubang kedua dan seterusnya. Ini akan mengelakkan pesakit dari menyuntik di tempat yang sama.
Cuba perhatikan hujung jarum yang telah diguna  6x.....dia tidak tajam lagi malah boleh memberi kesan negatif kepada pesakit.

Anda boleh memilih jarum yang panjang tetapi yang lazim digunakan ialah jarum 4mm, 5-6 mm dan 8mm. Ia boleh disuntik secara 90 darjah atau 45 darjah. Kegagalan mematuhi cara atau teknik ini akan memberi implikasi antaranya ialah "Lipohypertrophy" di mana terdapat kumpulan tisu lemak di lapisan subcutineous kulit anda yang berbonjol, insulin tidak dapat menyerap dengan baik, pendarahan dan  gula yang tidak konsisten.





Mengenai insulin pula, jangan goncang sembarangan pen insulin itu. Cara yang baik ialah pegang pen itu dan hayun ke atas dan kebawah selama 20 kali secara perlahan. Ini akan membantu campuran ubat itu sekata.

Semoga dengan sedikit tip ini, pesakit diabetes dapat mempelajari teknik suntikan dan berharap agar suntikan itu berjaya, berkesan, dapat menstabilkan paras glukosa dalam darah secara konsisten.

No comments:

Post a Comment