Thursday, November 21, 2013

Wawancara Diabetes dengan Radio Terengganu FM

Diabetes Malaysia Cawangan Terengganu (DM) dan Radio Terengganu FM telah mengadakan wawancara khas mengenai diabetes dan komplikasi pada 21 November 2013 jam 8.30 pg -9.00 pagi di studio RTM Kuala Terengganu sempena Sambutan Hari Diabetes Sedunia 2013 yang juga disambut seluruh dunia oleh 160 negara.

Diabetes Malaysia Cawangan Terengganu diwakili oleh Setiausahanya, Hj Wan Hassan Wan Ismail dan Dr Wan Mohd Razin Wan Hassan, pakar perubatan Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu.

Wawancara dikendalikan oleh DJ Suhaila. Soalan dari DJ Suhaila adalah menyentuh tentang pertubuhan dan bilangan keahlian Diabetes Malaysia Terengganu, aktiviti dan program serta soalan asas seperti apa itu diabetes, tanda-tanda atau simptom, faktor risiko, bagaimana ia terjadi, apakah komplikasi dan cara-cara mencegah atau menanganinya dan lain-lain lagi.

Banyak yang hendak diperkatakan mengenai diabetes tetapi kekangan masa dalam 30 minit tidak banyak isu yang boleh dikupas. Namun pendedahan 30 minit sudah cukup untuk memberi kesedaran kepada pendengar tentang diabetes dan komplikasinya. Rasanya perlu wawancara seperti ini diperbanyakkan di masa depan bagi mendidik masyarakat mengenai penyakit yang banyak meragut jutaan nyawa di seluruh dunia secara senyap. Kita boleh menyentuh pelbagai aspek komplikasi dan cara menanganinya.

Diabetes Malaysia Cawangan Terengganu berterima kasih kepada Pengarah Penyiaran Terengganu (termasuk Kak Farah dan DJ Suhaila) di dalam usaha pertubuhan ini untuk mendekatkan diri dengan masyarakat umum dan memberi kesedaran tentang penyakit diabetes yang mana ramai yang tidak mengetahui yang mereka mengidap penyakit berbahaya ini.

Wan Hassan  di studio
DJ Suhaila dan Wan Hassan
Dr Wan Mohd Razin dan Wan Hassan
Diabetes Malaysia Cawangan Terengganu mempunyai banyak lagi program bersama Terengganu FM bagi memberi maklumat kepada masyarakat dan orang awam dari masa ke semasa. Doakan agar usaha murni ini dapat dilaksanakan dengan baik dan mendapat sambutan luar biasa dari orang awam.

No comments:

Post a Comment