Saturday, May 17, 2014

Saringan Kesihatan di Alor Peroi Kuala Besut

Diabetes Malaysia Cawangan Terengganu dengan kerjasama JKKK Alor Peroi/Kg Tok Saboh Kuala Besut telah mengadakan saringan kesihatan dan ceramah mengenai diabetes pada 17 Mei 2014 jam 10.00 pagi. Ianya bertempat di Kg Alor Peroi, Kuala Besut. Aktiviti ini adalah sebahagian dari aktiviti Pertubuhan di dalam memberi kesedaran mengenai penyakit diabetes kepada masyarakat.

Seramai 70 orang telah hadir pada majlis ini yang terdiri daripada penduduk kampung dan Belia/beliawanis Kelantan yang kebetulan mengadakan projek amal di situ.

Diabetes Malaysia Terengganu diketuai oleh Pengerusinya Hj Wan Md Adnan dan AJKnya Wan Hassan (setiausaha), Hj Ahamad (Bendahari), Puan Faridahani Arifin, Puan Roslina Che Man, Puan Zaimah Jusoh dan Wan Laleyati telah menghadiri majlis ini dan seterusnya mengadakan saringan glukosa darah dan saringan tekanan darah.

Pameran kasut Medifeet
Daripada 60 orang yang mendapat saringan glukosa darah, terdapat 3 orang yang didapati bacaan glukosa darah dianggap tinggi iaitu 21.0;15.6 dan 20.4. Yang lain adalah di bawah 8.0. Pihak Diabetes Malaysia Cawangan Terengganu telah menasihatkan mereka ini untuk pergi ke hospital/klinik  berdekatan untuk diuji dengan tepat agar rawatan boleh diberikan bagi menangani gejala ini. Keseluruhan mereka yang disaring didapati baik dan memuaskan. Mereka yang merekodkan catatan tinggi juga merupakan mereka yang gemuk.

Pengerusi DM, Hj Wan Md Adnan juga telah memberi taklimat mengenai penyakit diabetes, simptom, bacaan, dan nasihat kepada pengunjung di dalam menangani penyakit ini.

Di dalam program ini juga, sebuah syarikat dari Shah Alam Medifeet, telah mempamerkan kasut khas untuk pesakit diabetes. Kasut kasut ini mendapat sambutan dan telah dipesan oleh jururawat-jururawat dari Hospital Besut.

Pendaftaran peserta

Saringan glukosa darah dan tekanan darah

Sebahagian dari peserta

Pengerusi DM Terengganu Hj Wan sedang memberi taklimat.

AJK DM Terengganu

Pihak DM Cawangan Terengganu berterima kasih kepada Hj Sudiman Yusof (AJK) dan JKKK Alor Peroi/Kg Tok Saboh Kuala Besut kerana berjaya menjalankan program ini.


No comments:

Post a Comment